Хазартът е силно рекламиран в България, като редица известни личности преобладават в рекламите, които виждаме ежедневно. На 24 април бе представен законопроект, който забранява почти всички форми на хазартни реклами в България. Но какво представлява той?
Забрана за реклама на хазарта у нас – ще се случи ли?
Законопроектът е внесен съвместно от ГЕРБ-СДС и Движението за права и свободи. Той беше внесен от Теменужка Петкова и Йордан Цонев.
Законопроектът има за цел да измени българския Закон за хазарта. В него се предлага забрана за реклама на хазарта и игрите, които се появяват в интернет, по телевизията, радиото и в печатните медии. Рекламите няма да могат да се появяват и върху сгради. Ако законопроектът бъде приет, реклами ще могат да се показват само на билбордове на повече от 100 метра от училища и на сгради на игрални зали и казина.
Петкова и Цони предложиха и забрана за достъп до сайтове, в които се организират незаконни хазартни игри, както и блокиране на плащанията към тези сайтове. За сайтове, които улесняват незаконния хазарт, Петкова и Цонев предвиждат глоба в размер от 50 000 лева (21 900 паунда/ 25 564 евро/ 27 419 долара) до 200 000 лева. Тази глоба ще се прилага и за дружества, които улесняват плащанията към незаконни хазартни оператори.
Лицата, които участват в незаконни хазартни игри, също ще бъдат глобени с между 500 и 2000 лв. И всичко това след като 600 нелицензирани хазартни сайтове бяха блокирани.
Ефективна забрана на слотовете в по-слабо населених райони
Законопроектът също така ще разрешава хазартни игри на слотове и в казино само в райони с население над 5000 души. Изключенията ще важат за националните курорти и зоните, които не са отдалечени на повече от 30 м от пътища, железопътни линии и пресичания на реки.
По-рано този месец румънският парламент гласува за прилагането на подобно предложение за забрана за реклама на хазарта. С гласуването си в подкрепа на извънредната правителствена наредба 82/2023 той постави забрана за игрални автомати в райони с население под 15 000 души. Това на практика забрани игралните автомати в селските райони.
Законопроектът на България също така предлага увеличаване на размера на капитала, който дружествата трябва да притежават, за да кандидатстват за лиценз за игрални автомати. Увеличението ще бъде между 500 000 и 750 000 лева.
Ще се промени и начинът на разпределение на средствата за социално отговорни дейности, като половината от сумата, която операторите трябва да дарят, ще се насочи към Министерството на здравеопазването за програми за лечение на хазартна зависимост.
Затягане на регулациите в България
Стъпката за забрана за реклама на хазарт в България идва, след като през изминалата година страната засили вниманието си към тази индустрия. През януари нейното министерство на финансите изчисли, че хазартът ще донесе 200 млн. лв. на бюджета на България. Именно тогава и България блокира достъпа до 150 сайта за хазарт.
През август миналата година Националната агенция за приходите (НАП) на България създаде ново звено за борба с изпирането на пари, което да прилага изискванията за борба с изпирането на пари, като например проверка на клиентите и наблюдение на транзакциите. Звеното беше създадено под натиска на Специалната група за финансови действия, която е орган за наблюдение на изпирането на пари.
Съгласно българския Закон за хазарта НАП носи отговорност за наблюдението на рекламата на хазартни игри. НАП пое контрола, след като през 2020 г. България премахна Държавната комисия по хазарта. Също така през август НАП нареди на операторите да забранят на самоотлъчилите се служители да влизат в казина или игрални зали.