Парламентът ограничава рекламите на хазарт в медиите

Парламентът ограничава рекламите на хазарт в медиите
Българският парламент прие във вторник законопроект, който забранява откриването на казина в градове с по-малко от 10 000 жители и напълно забранява рекламите на хазарт във всички видове медии. Законопроектът получи 198 гласа „за“, без нито един глас „против“ или „въздържал се“ в 240-местния парламент.

Повече за забраната

Предложен от ГЕРБ (ЕНП) и ДПС (Обнови Европа), законопроектът беше внесен преди по-малко от седмица и прокаран за гласуване през последния ден на парламента. Законът влиза в сила три дни след обнародването му по отношение на рекламата на хазартни игри, а за игралните зали в малките населени места гратисният период е три години.

Според съобщението законопроектът забранява рекламирането на хазарт под каквато и да е форма във всички видове медии, включително телевизия, радио, печат и електронни медии. Единственото изключение са държавните игри „Спортен тотализатор“, чрез които се превеждат средства за спорт и култура.

След като през април парламентът отхвърли предложенията за изменения на закона, днес регламентът ще ограничи и онлайн залаганията. Според съобщението съдържанието на незаконните реклами на хазартни игри ще бъде наблюдавано от Съвета за електронни медии, който ще предава констатациите си на Националната агенция за приходите, която ще налага санкции.

Къде ще останат рекламите на хазарт?

Рекламата на хазарт остава разрешена върху билбордове, разположени на разстояние не по-малко от 300 метра от училища, детски градини и университети. Тя остава разрешена и в игралните зали, както и върху спортни съоръжения и екипировка, с изключение на тези за деца. Най-малко 10% от площта на тези реклами трябва да съдържа текст, в който се казва, че хазартът води до пристрастяване.

Освен това хазартни зали и казина могат да съществуват само в населени места с над 10 000 жители, макар че това правило не се отнася за курортите и за тези, които се намират на 30 км от гранични пунктове.

Какво споделиха медиите относно забраната на рекламите на хазарт?

Забраната за рекламиране на хазартни игри не остана незабелязана от националните телевизии и няколко новинарски уебсайта, които в понеделник заявиха, че са силно зависими от рекламите на сайтове за залагания. Те предупредиха, че новият закон може да работи срещу независимостта на медиите.

„Забраната за рекламите на хазарт в медиите е забрана за предоставяне на медийна услуга по смисъла на Директивата за аудиовизуалните медийни услуги“, аргументираха се от Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), като добавиха, че финансовата устойчивост на медиите, включително чрез реклама на хазартни игри, е важна за качествената журналистика.


Стилиян Шишков, основател на българския сайт за спортни новини Sportal.bg и изпълнителен директор на Българската асоциация по хазарта, предупреди, че пълната забрана може да доведе до разрастване на сивия сектор.

Сред другите, които възразиха, бяха Българската асоциация по хазарта и Асоциацията на организаторите на хазартни игри и дейности в България, които заявиха, че измененията ще намалят приходите за държавния бюджет, инвестициите и заетостта в сектора и ще имат отрицателно въздействие върху българския спорт, медиите и обществото като цяло.

Според официалните данни през 2023 г. хазартните компании са похарчили 85 млн. евро за медийна реклама, като най-голям дял са получили българските компании Efbet и Winbet и гръцката компания Betano.
Според местните медии през последните три години в големите градове на България са построени десетки нови казина и игрални зали. През 2023 г. агресивната реклама на сайтовете за хазарт напълно завладява българските телевизии по време на Световното първенство по футбол в Катар.

За още новини от света на хазарта, продължете да следите сайта ни!

СПОДЕЛЕТЕ.